انرژی هسته ای از کجا امد و به کجا میرود؟

منتظر مطالب جدید باشید.لبخند

+نوشته شده در پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395برچسب:,ساعت5:17توسط انیسه یاربّی | |



قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، افکار به این سمت رفت که احتمالا آلمان با وجود نابغه ای مثل ورنر هایزنبرگ (خالق کوانتوم ماتریسی و البته اصل بسیار مهم عدم قطعیت هایزنبرگ) اقدام به ساخت بمب اتمی کند، بنابراین اینشتین به فرانکلین رزولت، رییس جمهور وقت آمریکا، نامه ای نوشت و در آن از امکان ساخت بمب اتم توسط آلمان سخن گفت و از آمریکا خواست برای ساخت بمب اتم پیشی گیرد. بنابراین دولت آمریکا برای پیشدستی بر دولت آلمان، پروژه ی ساخت بمب اتمی،  یعنی پروژه ی منهتن را به کمک انریکو فرمی راه انداخت. وی نخستین کسی بود که توانست برای اولین بار یک واکنش هسته ای را در راکتور خود واقع در دانشگاه شیکاگو، کنترل کند. سرپرست علمی این پروژه، رابرت اوپنهایمر بود که به وی لقب پدر بمب اتمی را داده اند. سه سال پس آغاز پروژه ی منهتن، نخستین بمب اتمی در مکزیکو تست شد و سه هفته بعد در هیروشیما و ناکازاکی، جان هزاران نفر را گرفت.(جالب اینجاست که ساختن بمب اتمی توسط آلمان توهمی بیش نبود و آلمان هیچگاه بمب اتمی نساخت و البته اینشتین بعدها از حامیان حقوق بشر و مخالفان بمب اتمی شد)

+نوشته شده در پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395برچسب:,ساعت5:2توسط انیسه یاربّی | |



تا اینجا ما فقط سیر تحول تاریخی مدل اتمی را بررسی کرده ایم، اما طی سال هایی که مدل اتمی در حال کامل شدن بود، سه بار اثرات پرتوزایی(رادیو اکتیویته) مشاهده شد: ۱- هانری بکرل که به طور اتفاقی متوجه پرتوزایی سنگ اورانیوم شد ۲- ماری کوری که رادیم و پرتوزایی آن کشف کرد ۳- رادرفورد که پرتوهای آلفا را مشاهده کرد. بنابراین با قرار دادن این مشاهدات در کنار مدل کوانتومی اتم، مشخص شد این پرتوها مربوط به اتفاقاتی در داخل اتم هستند.

حالا بهتر است با معادله ی نسبیت اینشتین(معادله ی بالا) کمی بازی کرده و یک حساب سرانگشتی با آن انجام دهیم، مثلاً این سوال را مطرح می کنیم: یک جسم ۱کیلوگرمی چقدر انرژی دارد؟

ژول  E=1 kg * (300000000)2 m/s=90000000000000000

۹۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ژول ؛ فوق العاده است! برای اینکه به اصطلاح حساب کار دستتان بیاید، بهتر است بدانید انرژی حاصل از سوختن یک تن (۱۰۰۰ کیلوگرم) ذغال سنگ، تنها ۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ژول بوده، یا انرژی لازم برای برای فرستادن ۱ کیلوگرم جرم به مدار پایینی زمین،۳۲۹۰۰۰۰۰ژول است.

 

 

به ادامه مطلب بروید.


::ادامه مطلب::

+نوشته شده در پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395برچسب:,ساعت4:54توسط انیسه یاربّی | |



تمام نوابغ فیزیک و شیمی و پایه گذاران کوانتوم در یک قاب؛ که مربوط به کنفرانس سولوی در سال ۱۹۲۷ هست- این عکس از نظر تجمع این همه دانشمند بی نظیره. اسامی این نوابغ درپایین عکس به ترتیب ردیف های داخل عکس، آورده شده، البته این عکس رنگی و ترمیم شده، چون عکس اصلی سیاه سفید و بسیار بی کیفیته.

+نوشته شده در پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395برچسب:,ساعت4:48توسط انیسه یاربّی | |



سلام ؛

سلامی دوباره به همه ی شما دوستان که به این وب لطف دارید واز مطالب وب خودتون بازدید می کنید.

عذر خواهم که برای مدتی کوتاه نتونستم وبم رو بروز کنم.

امروز دوباره  با کلی مطلب جدید اومدم.

امروز میخوام باهم تاریخچه اتم رو مرور کنیم. می خواهیم ببینیم اتم از کجا به اینجا رسیده و چطور توانستیم تامرحله ای پیش برویم که از انرژی حاصل از اتم استفاده کنیم.

 

به نام خدا

همه چیز از اتم شروع شد، شاید باور نکنید کوچکترین ذره ی هستی، چنین نقش مهم و بزرگی در دنیای آدم ها بازی کند. برای شروع کار باید به ۲۳ قرن پیش(!!!!) برگردیم و ببینیم سروکله اتم از کجا پیدا شد. زمانی که برای اولین باردموکریت یونانی گفت تمام هستی از ذرات تجزیه ناپذیری به نام اتم ساخته شده اند (خب لابد اینو که همتون از کتابای شیمی مدرسه میدونستین!). اما چنین گفته ی ساده ای چطور به مدل اتمی امروز تبدیل شد؟ این تغییر و تکامل را مدیون انسان های کنجکاو و شجاعی هستیم که بر باورهای غلط زمان خود غلبه کرده و ما را به دنیای تکنولوژی و مدرن قرن ۲۱ رساندند.

 

 

برای اطلاعات بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید...


::ادامه مطلب::

+نوشته شده در پنج شنبه 23 ارديبهشت 1395برچسب:,ساعت4:24توسط انیسه یاربّی | |